Siirry suoraan sisältöön

Anna palautetta ja vaikuta

Verkkopalvelut on tehty käyttäjiä varten. Jos kohtaat verkkopalvelun käytössä vaikeuksia, anna siitä palautetta. Palaute auttaa verkkopalvelun kehittäjiä tekemään palveluista parempia meille kaikille.

Viranomaiset ja monet muut julkiset sekä kaupalliset toimijat ohjaavat meitä käyttämään ensisijaisesti digipalveluita asioiden hoitamiseen. Lääkäriaikojen varaaminen, matkalippujen ostaminen, työnhaku ja monet muut asiat tapahtuvat ensisijaisesti verkossa.

Moni käyttäjä kuitenkin kokee digitaaliset palvelut liian vaikeiksi käyttää ja ymmärtää, jolloin niiden käyttäminen voi olla mahdotonta. Vika ei ole käyttäjässä, vaan digipalveluja pitää kehittää helppokäyttöisimmiksi!

Anna palautetta

Verkkopalvelut on tehty käyttäjiä varten. Jos kohtaat verkkopalvelun käytössä vaikeuksia, anna siitä palautetta. Kokemuksesi auttaa verkkopalvelun kehittäjiä tekemään palveluista parempia kaikille käyttäjille.

Monissa verkkopalveluissa on kanava, jolla voit antaa palautetta palvelusta. Painike löytyy usein yhteystiedoista tai verkkosivun lopusta. Palautetta voi antaa lomakkeella tai sähköpostitse. Usein yhteystieto palautteen antamiseen on saavutettavuusselosteessa. Saavutettavuusseloste löytyy sivun alalaidasta, jos sellainen on verkkopalveluun tehty.

Huomioi palautteessa ainakin seuraavat asiat:

  • Kuvaile ongelma mahdollisimman tarkasti. Mitä yritit tehdä ja miksi asian tekeminen ei onnistunut tai tuntui vaikealta.
  • Tarjoa kehitysehdotus. Jos jokin painike oli vaikea löytää, ehdota sen siirtämistä toiseen paikkaan.
  • Anna rakentavaa palautetta, vaikka vaikea verkkopalvelu voi turhauttaa sinua. Palvelun kehittäjät haluavat saada tietoa ongelmakohdista ja kehittää toimivampia palveluita.
  • Pyydä vastaus palautteeseen. Vastauksen lisäksi saatat saada kutsun puheluun tai etäpalaveriin, jossa sinua pyydetään kertomaan lisää ongelmasta. Mahdollisuus kannattaa hyödyntää.

Jaa tietoa sosiaalisessa mediassa

Kerro sosiaalisessa mediassa, jos jokin palvelu on liian vaikea käyttää ja jaa tietoa saavutettavuusohjeista.

Miten voit viestiä sosiaalisessa mediassa?

  1. Tutustu selkeästimeille.fi-sivuston kognitiivisen saavutettavuuden materiaalipankkiin, ja jaa tietoa eteenpäin.
  2. Tee omia julkaisuja, joissa kerrot kokemistasi haasteista digipalveluissa. Julkaisun tueksi löydät helposti jaettavia kuvia ja esimerkkitekstejä tältä sivulta.

Hyödynnä materiaaleja

Alapuolelta löydät ladattavia materiaaleja sosiaalisen median julkaisuihin. Kuvan alta löydät valmiin kuvatekstin, jonka voit lisätä julkaisuun tai voit lisätä oman kokemuksesi haastavasta digipalvelusta.

Voit käyttää aihetunnisteita:
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus

Materiaalit

Kirjoituksia saavutettavuuteen vaikuttamisesta

Takaisin ylös