Anna palautetta ja vaikuta
Verkkopalvelut on tehty käyttäjiä varten. Jos kohtaat verkkopalvelun käytössä vaikeuksia, anna siitä palautetta. Palaute auttaa verkkopalvelun kehittäjiä tekemään palveluista parempia meille kaikille.
Viranomaiset ja monet muut julkiset sekä kaupalliset toimijat ohjaavat meitä käyttämään ensisijaisesti digipalveluita asioiden hoitamiseen. Lääkäriaikojen varaaminen, matkalippujen ostaminen, työnhaku ja monet muut asiat tapahtuvat ensisijaisesti verkossa.
Moni käyttäjä kuitenkin kokee digitaaliset palvelut liian vaikeiksi käyttää ja ymmärtää, jolloin niiden käyttäminen voi olla mahdotonta. Vika ei ole käyttäjässä, vaan digipalveluja pitää kehittää helppokäyttöisimmiksi!
Anna palautetta
Verkkopalvelut on tehty käyttäjiä varten. Jos kohtaat verkkopalvelun käytössä vaikeuksia, anna siitä palautetta. Kokemuksesi auttaa verkkopalvelun kehittäjiä tekemään palveluista parempia kaikille käyttäjille.
Monissa verkkopalveluissa on kanava, jolla voit antaa palautetta palvelusta. Painike löytyy usein yhteystiedoista tai verkkosivun lopusta. Palautetta voi antaa lomakkeella tai sähköpostitse. Usein yhteystieto palautteen antamiseen on saavutettavuusselosteessa. Saavutettavuusseloste löytyy sivun alalaidasta, jos sellainen on verkkopalveluun tehty.
Huomioi palautteessa ainakin seuraavat asiat:
- Kuvaile ongelma mahdollisimman tarkasti. Mitä yritit tehdä ja miksi asian tekeminen ei onnistunut tai tuntui vaikealta.
- Tarjoa kehitysehdotus. Jos jokin painike oli vaikea löytää, ehdota sen siirtämistä toiseen paikkaan.
- Anna rakentavaa palautetta, vaikka vaikea verkkopalvelu voi turhauttaa sinua. Palvelun kehittäjät haluavat saada tietoa ongelmakohdista ja kehittää toimivampia palveluita.
- Pyydä vastaus palautteeseen. Vastauksen lisäksi saatat saada kutsun puheluun tai etäpalaveriin, jossa sinua pyydetään kertomaan lisää ongelmasta. Mahdollisuus kannattaa hyödyntää.
Jaa tietoa sosiaalisessa mediassa
Kerro sosiaalisessa mediassa, jos jokin palvelu on liian vaikea käyttää ja jaa tietoa saavutettavuusohjeista.
Miten voit viestiä sosiaalisessa mediassa?
- Tutustu selkeästimeille.fi-sivuston kognitiivisen saavutettavuuden materiaalipankkiin, ja jaa tietoa eteenpäin.
- Tee omia julkaisuja, joissa kerrot kokemistasi haasteista digipalveluissa. Julkaisun tueksi löydät helposti jaettavia kuvia ja esimerkkitekstejä tältä sivulta.
Hyödynnä materiaaleja
Alapuolelta löydät ladattavia materiaaleja sosiaalisen median julkaisuihin. Kuvan alta löydät valmiin kuvatekstin, jonka voit lisätä julkaisuun tai voit lisätä oman kokemuksesi haastavasta digipalvelusta.
Voit käyttää aihetunnisteita:
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus
Materiaalit
-
Liian moni sovellus on vaikea käyttää AvaaSulje
Lataa kuva
Voit kirjoittaa oman tekstisi tai kopioida ja muokata alta
Liian moni sovellus on vaikea käyttää! Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Miten sitä voi edistää? Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta www.selkeästimeille.fi.
@SelkeästiMeille
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus
Muista saavutettavuus, lisää kuvaan vaihtoehtoinen teksti
Vaihtoehtoinen teksti kertoo näkövammaisille ihmisille, mitä kuvassa on. Hänen käyttämä ruudunlukuohjelma kertoo kuvan sisällön, kun kuvalle on kirjoitettu vaihtoehtoinen teksti. Vaihtoehtoisesta tekstistä käytetään myös termejä alt-teksti, vaihtoehtoinen kuvaus ja tekstivastine. Teksti ei tule näkyviin julkaisuun, ja teksti lisätään erikseen sosiaalisen median kanavissa.
Voit kopioida alla olevan tekstin kuvan vaihtoehtoiseksi tekstiksi
Piirretty hahmo, jonka pään päällä kysymysmerkkejä ja edessä tietokoneruutu. Ruudulla vaikean näköisiä kuvioita. Kuvassa teksti: Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! Liian moni sovellus on vaikea käyttää! Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta SelkeästiMeille.fi.
-
Hyvä sovellus ymmärtää minun tarpeeni AvaaSulje
Lataa kuva
Voit kirjoittaa oman tekstisi tai kopioida ja muokata alta
Hyvä sovellus ymmärtää minun tarpeeni. Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä! Miten sitä voi edistää? Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta www.selkeästimeille.fi.
@SelkeästiMeille
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus
Muista saavutettavuus, lisää kuvaan vaihtoehtoinen teksti
Vaihtoehtoinen teksti kertoo näkövammaisille ihmisille, mitä kuvassa on. Hänen käyttämä ruudunlukuohjelma kertoo kuvan sisällön, kun kuvalle on kirjoitettu vaihtoehtoinen teksti. Vaihtoehtoisesta tekstistä käytetään myös termejä alt-teksti, vaihtoehtoinen kuvaus ja tekstivastine. Teksti ei tule näkyviin julkaisuun, ja teksti lisätään erikseen sosiaalisen median kanavissa.
Voit kopioida alla olevan tekstin kuvan vaihtoehtoiseksi tekstiksi
Piirretty hahmo, jonka pään päällä lamppu ja edessä tietokoneruutu. Ruudulla teksti: SELKEÄ. Kuvassa teksti: Käyttäisin digipalvelua, jos voisin! Hyvä sovellus ymmärtää minun tarpeeni. Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta SelkeästiMeille.fi.
-
Vika ei ole käyttäjässä AvaaSulje
Lataa kuva
Voit kirjoittaa oman tekstisi tai kopioida ja muokata alta
Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! Vika ei ole käyttäjässä, vaan ymmärrettävyydessä! Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä! Miten sitä voi edistää? Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta www.selkeästimeille.fi.
@SelkeästiMeille
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus
Muista saavutettavuus, lisää kuvaan vaihtoehtoinen teksti
Vaihtoehtoinen teksti kertoo näkövammaisille ihmisille, mitä kuvassa on. Hänen käyttämä ruudunlukuohjelma kertoo kuvan sisällön, kun kuvalle on kirjoitettu vaihtoehtoinen teksti. Vaihtoehtoisesta tekstistä käytetään myös termejä alt-teksti, vaihtoehtoinen kuvaus ja tekstivastine. Teksti ei tule näkyviin julkaisuun, ja teksti lisätään erikseen sosiaalisen median kanavissa.
Voit kopioida alla olevan tekstin kuvan vaihtoehtoiseksi tekstiksi
Kaksi piirrettyä hahmoa, joiden yläpuolella on ajatuskupla. Ajatuskuplan sisällä on ratas. Hahmot katsovat pöydän päällä olevaa tietokonetta. Ruudulla kiemurtelevia kuvioita. Kuvassa teksti: Käyttäisin digipalvelua, jos voisin! Vika ei ole käyttäjässä, vaan ymmärrettävyydessä! Vaadimme digipalveluilta helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta SelkeästiMeille.fi.
-
Tietoa ja materiaaleja AvaaSulje
Lataa kuva
Voit kirjoittaa oman tekstisi tai kopioida ja muokata alta
Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! Tietoa ja materiaaleja kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseen osoitteesta www.selkeästimeille.fi.
@SelkeästiMeille
#SelkeästiMeille
#KognitiivinenSaavutettavuus
#Saavutettavuus
Muista saavutettavuus, lisää kuvaan vaihtoehtoinen teksti
Vaihtoehtoinen teksti kertoo näkövammaisille ihmisille, mitä kuvassa on. Hänen käyttämä ruudunlukuohjelma kertoo kuvan sisällön, kun kuvalle on kirjoitettu vaihtoehtoinen teksti. Vaihtoehtoisesta tekstistä käytetään myös termejä alt-teksti, vaihtoehtoinen kuvaus ja tekstivastine. Teksti ei tule näkyviin julkaisuun, ja teksti lisätään erikseen sosiaalisen median kanavissa.
Voit kopioida alla olevan tekstin kuvan vaihtoehtoiseksi tekstiksi
Neljä piirrettyä hahmoa. Yksi seisoo megafonin kanssa, kolme muuta katsoo puhujaa. Kuvassa teksti: Käyttäisin digipalveluja, jos voisin! Tietoa ja materiaaleja kognitiivisen saavutettavuuden parantamiseen. SelkeästiMeille.fi.
Kirjoituksia saavutettavuuteen vaikuttamisesta