Ohjeita tuettuun käyttäjätestaukseen
Tällä sivulla voit lukea asioista, joita sinun kannattaa ottaa huomioon, kun järjestät tuetun käyttäjätestauksen. Tuettu käyttäjätestaus tarkoittaa, että käyttäjätestaaja tarvitsee enemmän tukea testausta järjestävältä taholta, jotta voi osallistua käyttäjätestaukseen. Ohjeet perustuvat Selkeästi meille -hankkeen testauksissa ja arvioinneissa kerääntyneseen kokemuksiin. Ohjeita voi soveltaa omiin käyttötarkoituksiin sopiviksi.
Tutun verkkopalvelun rakenteeseen ja sisältöön sokaistuu helposti. Omilla sivuilla liikkuminen on sujuvaa, kun tietää missä ja millä nimellä asiat ovat. Ulkopuolisen silmin rakenne voi tuntua hämmentävältä tai tekstistä saattaa puuttua olennaisia asioita. Tämän vuoksi käyttäjätestaukset ovat tärkeä osa saavutettavan verkkopalvelun suunnittelu- ja kehitystyötä. Verkkopalveluita on hyvä testata erilaisilla käyttäjäryhmillä. Eri käyttäjäryhmissä tehdyt havainnot hyödyttävät kaikkia verkkopalveluiden käyttäjiä.
Mitä on tuettu käyttäjätestaus?
Tuetulla käyttäjätestauksella tarkoitetaan käyttäjätestausta, jossa testaajalla on jokin tuen tarve, joka on tärkeä ottaa huomioon testaustilanteessa. Henkilöllä voi olla haasteita esimerkiksi muistamisessa ja hahmottamisessa. Tällä sivulla kerrotaan, miten testaajaa voi tukea, niin, että testauksesta tulee molemmin puolin hyödyllinen kokemus. Käyttäjätestauksessa testaajaksi kutsutut henkilöt tekevät erilaisia tehtäviä verkkopalvelussa.
Yleisiä huomioita
Testaus on tärkeä järjestää rauhallisessa tilassa. Usein testaajille tulee tilanteessa monia uusia asioita varsinaisen testauksen lisäksi, joten tilanne voi tuntua kuormittavalta. Esimerkiksi tietokoneen käytön opettelu voi vaatia aikaa, joten jos testaus on mahdollista toteuttaa testaajalle tutulla laitteella, esimerkiksi hänen omalla puhelimellaan, kannattaa siihen antaa mahdollisuus. Näin testaus keskittyy kyseisen verkkopalvelun testaukseen, eikä käyttäjälle uuden laitteen käyttämisen opetteluun. On tärkeää pitää testaus mahdollisimman kiireettömänä ja häiriöttömänä. Huolellinen valmistautuminen on paras tapa tehdä testauksesta miellyttävä kokemus.
Käyttäjätestauksen järjestäminen
-
Kartoita testaustarpeesi AvaaSulje
- Mieti, mikä on verkkopalvelusi pääasiallinen kohderyhmä. Onko verkkopalvelun kaikilla osioilla sama kohderyhmä, vai onko osa tarkoitettu vain tietyille käyttäjille?
- Pohdi, kenen havaintoja haluat. Eri ihmisryhmillä voi olla erilaisia haasteita. Esimerkiksi ikääntyneelle verkkomaailma voi olla täysin uusi asia ja tämän vuoksi sivulla liikkuminen tai sivun hahmottaminen voi olla haastavaa. Kieltä oppiva puolestaan voi olla taitava netinkäyttäjä ja haasteet voivat liittyä esimerkiksi tekstin ymmärrettävyyteen.
- Mieti, mikä palvelussa on tärkeintä. Kokoa esimerkiksi kolme asiaa, joiden pitäisi olla käyttäjälle helppoja. Käytä niitä pohjana tehtävien suunnittelussa.
- Päätä, haluatko testata tietokoneella, mobiililaitteella vai molemmilla.
- Pohdi, testataanko kirjautumista vaativia toimintoja. Järjestä testaajille tunnukset.
- Jos testaat vasta kehitteillä olevaa verkkopalvelua, selitä testaajalle, että kyseessä on keskeneräinen suunnitteluversio, ja kaikki osat eivät vielä toimi.
-
Suunnittele selkeitä tehtäviä AvaaSulje
Käyttäjätestaustehtävät ovat esimerkkejä tavallisista tiedonetsintätilanteista. Hyvä testaustehtävä on selkeä ja rajattu. Kognitiivinen saavutettavuus liittyy usein siihen, onko tietoa helppo löytää ja ymmärtää. Voit pohtia, mitä valitsemiisi testauskohteisiin liittyvää tietoa testaajat voisivat yrittää etsiä ja ymmärtää.
- Tee tehtävät valmiiksi ennen testausta.
- Tehtävien on hyvä olla yksinkertaisia ja lähteä liikkeelle perusasioista.
- Pohdi etukäteen, miten testaustilanne voisi edetä ja tee varasuunnitelmia.
- Ole valmis lisäämään tai vähentämään tehtäviä tarpeen mukaan.
Esimerkkejä tehtävistä
Esimerkkitehtävä palvelun sisällöstä, yhteystiedoista ja aukioloajoista:
Olet muuttanut Poriin ja haluat aloittaa uintiharrastuksen.
- Missä lähin uimahalli sijaitsee?
- Milloin se on auki?
- Mitä uiminen maksaa?
- Missä muualla Porissa voi käydä uimassa?
- Oliko tieto helppo löytää? Oliko tietoa helppo ymmärtää?
Tehtävä: Asiakaspalvelu
Haluat soittaa asiakaspalveluun. Etsi numero, josta heidät tavoittaa. Löydätkö tiedot asiakaspalvelun aukioloajoista? Oliko tietoja helppo löytää?
Tehtävä: Palautteen antaminen
Haluat antaa palautetta verkkosivuista. Etsi palautelomake. Täytä lomake. Oliko lomaketta helppo käyttää ja ymmärtää?
-
Kutsu ja palkitse testaajat AvaaSulje
- Mieti, missä ja miten testaus toteutetaan. Minne testaajien on helppo saapua?
- Kerro selkeästi aika, paikka ja anna saapumisohjeet. Anna puhelinnumero, johon voi soittaa ongelmatilanteessa. Tarjoudu menemään testaajaa vastaan esimerkiksi testauspaikan ulko-ovelle.
- Jos testaus tehdään etänä, varmista, että pysyt antamaan ohjeita ja tukea, jos testauksessa käytettävän ohjelman käytössä esiintyy ongelmia.
- Anna selkeät ohjeet, miten testaukseen voi osallistua. Ohjeissa on tärkeää olla tieto, kehen otetaan yhteyttä, jos osallistumisessa tulee jotain ongelmia.
- Anna testaajille korvaus työstä. Heidän antamansa palaute on arvokasta.
-
Tarjoa riittävä tuki ja perehdytys AvaaSulje
- Perehdytä testaaja. Kerro, mitä testauksessa tapahtuu, ketä testauksessa on mukana ja millaisessa roolissa.
- Painota, että testaus ei testaa testaaja osaamista, vaan verkkopalvelun käytettävyyttä ja ymmärrettävyyttä. Tämä on tärkeä asia!
- Huomioi motoriset haasteet. Esimerkiksi kannettavan tietokoneen kosketusalusta voi olla vieras. Tavallinen hiiri voi olla testaajalle tutumpi. Pyörätuolia käyttävä henkilö voi hyötyä säädettävästä pöydästä.
- Huomioi erilaiset oppimistavat: Testaustilanteessa tehtävä kannattaa lukea ääneen ja sen jälkeen antaa tehtävä vielä kirjallisena testaajan nähtäväksi.
- Jos annat tehtävät vain sähköisessä muodossa, pohdi, pystyykö testaaja siirtymään helposti tehtävän ja verkkoselaimen välillä. Järjestä tarvittaessa esimerkiksi kaksi näyttöä.
- Varmista, että testaaja ymmärtää työn olevan arvokasta ja hänellä on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa.
Mahdollinen tukihenkilö
- Testaajalla voi olla testauksessa mukana tukihenkilö. Tukihenkilö voi tukea testaajaa esimerkiksi testausajankohdan sopimisessa, ohjeiden ymmärtämisessä tai muistamisessa, testauspaikalle saapumisessa ja tekniikan käytössä.
- Sovi testauksesta ja kommunikoi ensisijaisesti testaajan itsensä kanssa.
-
Järjestä rauhallinen testaustilanne AvaaSulje
- Varaa testaukseen reilusti aikaa.
- Järjestä hiljainen huone, jossa ei ole häiritseviä asioita. Esimerkiksi avoimen oven ohi kulkevat ihmiset saatetaan kokea häiritseviksi.
- Pidä testaustilanne sopivan pituisena, jotta testaaja jaksaa keskittyä. Hyvä aika on noin tunti.
- Anna mahdollisuus pitää taukoja.
- Testaustilanne saattaa olla testaajalle jännittävä. Kannattaa rajoittaa testausta seuraavien ihmisten määrää. Muut voivat seurata testausta esimerkiksi Teamsin välityksellä. Muista kuitenkin kertoa testaajalle, miten tilanne on järjestetty.
Testaus etänä vai paikanpäällä?
Testauksen havainnoinnin kannalta on parempi, että käyttäjätestaus järjestetään paikan päällä. Testaus onnistuu kuitenkin usein hyvin myös esimerkiksi Teamsin välityksellä.
Teams-palvelussa tehdyn testauksen voi myös helposti tallentaa myöhempää katselua varten. Kysy lupaa tallentamiseen testaajalta. Kerro myös, ketkä näkevät videon ja milloin video hävitetään.
-
Havainnoi testausta tarkasti AvaaSulje
- Testaaja saattaa kokea, että kaikki sujuu hienosti, vaikka havainnoitsijasta näyttää, että jokin asia ei etene tai löydy helposti.
- Kannusta testaajaa ajattelemaan ääneen. Voit myös kysyä tarkentavia kysymyksiä, esimerkiksi mikä sai valitsemaan tietyn painikkeen.
- Kaikki testaajan tekemät asiat tuottavat havaintoja. Esimerkiksi jos testaajan on vaikea kirjoittaa, voit pohtia voisiko kirjoittamista vaativan toiminnon verkkopalvelussa korvata toisella toiminnolla.
- Kiinnitä huomiota siihen, mihin testaaja ei kiinnitä huomiota. Esimerkiksi jos testaaja liikkuu sivuilla ilman, että hän käyttää sivunavigaation painikkeita, voi se kertoa siitä, ettei toiminto ole riittävän selkeä.
- Anna testaajan harhautua pois tehtävästä, se voi olla tärkeä havainto sivuston ymmärrettävyydestä. Voit yllättyä siitä, mihin testaaja päätyy.
- Muista, että tehtävän epäonnistuminen on tärkeä havainto. Se kertoo siitä, että verkkosivuilla on kehitettävää, eikä vika ole testaajassa.
- Testaustilanne on vaativa myös havainnoitsijalle. On tärkeää tehdä muistiinpanoja, sillä havainnot unohtuvat helposti.
-
Vinkkejä sujuvaan testaukseen AvaaSulje
- Välitä aito tunne siitä, että testaaja tulee kuulluksi ja nähdyksi.
- Anna testaajan tehdä itse. Ole kärsivällinen.
- Pyydä testaajaa ajattelemaan ääneen ja kertomaan mitä on tekemässä.
- Älä velvoita testaajaa tekemään tehtäviä loppuun. Tehtävät eivät testaa testaajan osaamista.
- Kiinnitä huomiota käyttämääsi kieleen: Toista esimerkiksi tehtävä toisilla sanoilla, jos jokin termi on testaajalle vieras.
- Testaajan voi olla vaikea kirjoittaa. Voit esimerkiksi sanella kirjain kerrallaan, jotta hän pääsee eteenpäin.
- Avusta esimerkiksi silloin, jos testaaja päätyy täysin toiselle sivulle tai jos testaajaa alkaa turhauttaa.
- Älä jätä testaajalle oloa epäonnistumisesta. Muistuta, että vika ei ole testaajassa ja että testauksesta saatiin hyviä havaintoja palvelun puutteista.
- Kiitä ja muistuta työn tärkeydestä.
-
Mitä ottaa huomioon, kun teet ilmoituksen testauksesta AvaaSulje
Tee ilmoitus testauksesta selkokielellä tai selkeällä kielellä. Ilmoituksen tulee sisältää seuraavat asiat.
Milloin testaus järjestetään
- Minä päivänä ja mihin kellonaikaan testaus järjestetään.
Missä testaus tapahtuu
- Tapahtuuko testaus etänä vai paikan päällä.
- Mihin osoitteeseen testaaja tulee.
- Tuleeko joku testaajaa vastaan.
Yhteystiedot
- Kehen otetaan yhteyttä? Esimerkiksi, jos testaaja ei löydä paikan päälle tai verkkoyhteys ei toimi.
Testauksen kesto
- Kuinka kauan testaus kestää.
Mitä testaaja saa korvaukseksi
- Saako testaaja palkkion testauksesta.
- Tarjotaanko testauksessa jotain testaajalle.
Tukihenkilö
- Voiko mahdollinen tukihenkilö osallistua testaukseen.
Voit lisätä myös muita asioita, mitä testaajan pitää ottaa huomioon testauksessa.
Voit lukea Selkeästi meille -hankkeen tekemän testausilmoituksen tästä linkistä.
-
Mistä löydät käyttäjätestaajia? AvaaSulje
Suomessa on paljon erilaisia sairaus- ja vammaisjärjestöjä, joilla on paljon jäsenyhdistyksiä ympäri Suomen. Näistä järjestöistä voit tiedustella halukkaita henkilöitä käyttäjätestaukseen.
Löydät kattavan listauksen Suomessa toimivista järjestöistä SOSTEN Suomen sosiaali ja terveys ry:n sivustolta. Pääset SOSTEN jäsenjärjestöt -sivulle tästä linkistä (linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Hyödynnä käyttäjätestauksessa arviointikriteeristöä
Selkeästi meille -hankkeessa on tuotettu kognitiivisen saavutettavuuden arviointikriteeristö vuosina 2020–2023. Kriteeristössä on yhdistelty hankkeen käyttäjätestauksissa tehtyjä havaintoja, kokemusasiantuntijoiden huomioita ja olemassa olevaa tietoa. Käyttäjätestauksissa voidaan havainnoida kriteeristöön koottuja asioita. Havainnointi tapahtuu erilaisten tehtävien avulla, joita käyttäjätestaajat tekevät.
Tutustu lisää kognitiivisen saavutettavuuden arviointikriteeristöon tästä.