Siirry suoraan sisältöön

Kognitiivisen saavutettavuuden oppaat

Tältä sivulta löydät kolme opasta, joiden avulla voit huomioida kognitiivisen saavutettavuuden verkkopalvelussasi.

Selkeästi meille -hanke on koonnut kolme opasta, joiden avulla opit huomioimaan kognitiivisen saavutettavuuden erilaisissa tilanteissa. Sivuilta löytyy opas sisällöntuottoon, sosiaaliseen mediaan ja palvelun kehittämiseen. Jokaisen oppaan lopussa on ladattava pdf-tiedosto. Verkkosivuilla olevan version ja ladattavan version sisällöt ovat samanlaiset. Julkaisuiden taiton on tehnyt Wadelman visuaalisen viestinnän suunnittelija Hanna Lindewall.

Opas sisällöntuottajille

Sisällöntuottajalla on suuri rooli siinä, että verkkopalvelut ovat käyttäjälle ymmärrettäviä. Käyttäjät saattavat eksyä esimerkiksi silloin, kun linkit tai otsikot eivät vastaa sisältöä. Verkkopalvelun teksti voi olla käyttäjän kannalta liian pitkää tai monimutkaista, eikä kannusta lukemaan huolella. Sivusto saattaa myös sisältää liikaa kuvia tai muita elementtejä, jotka häiritsevät keskittymistä. Nämä ovat asioita, joihin sisällöntuottaja voi valinnoillaan vaikuttaa.

Opas sosiaaliseen mediaan

Sosiaalisessa mediassa pätevät monet samat säännöt kuin verkkosivujen sisällöntuotossa. Ohjeita voi hyödyntää, kun tekee sosiaalisen mediaan julkaisua ja tarinoita.

Opas suunnittelijoille ja kehittäjille

Verkkosivun rakenteella on suuri merkitys kognitiivisen saavutettavuuden kannalta. Valikoiden sijainti, toimintojen ohjeistus ja ulkoasu suuntaavat katsetta ja toimintaa eteenpäin. Huonosti havaittavat toiminnot saattavat jäädä kokonaan huomaamatta. Käyttäjät eivät välttämättä osaa päätellä, mitä toimintoa he tarvitsisivat ongelman ratkaisuun, jos sitä ei suoraan tarjota. Yleinen johtopäätös onkin vain todeta, että sivu on huono. Tämän vuoksi on tärkeää, että rakenteessa osataan ottaa huomioon käyttäjien todelliset tarpeet ja tarjota ne selkeästi.

Kysy lisää oppaista

Takaisin ylös