Kognitiivisen saavutettavuuden oppaat
Tältä sivulta löydät kolme opasta, joiden avulla voit huomioida kognitiivisen saavutettavuuden verkkopalvelussasi.
Selkeästi meille -hanke on koonnut kolme opasta, joiden avulla opit huomioimaan kognitiivisen saavutettavuuden erilaisissa tilanteissa. Sivuilta löytyy opas sisällöntuottoon, sosiaaliseen mediaan ja palvelun kehittämiseen. Jokaisen oppaan lopussa on ladattava pdf-tiedosto. Verkkosivuilla olevan version ja ladattavan version sisällöt ovat samanlaiset. Julkaisuiden taiton on tehnyt Wadelman visuaalisen viestinnän suunnittelija Hanna Lindewall.
Opas sisällöntuottajille
Sisällöntuottajalla on suuri rooli siinä, että verkkopalvelut ovat käyttäjälle ymmärrettäviä. Käyttäjät saattavat eksyä esimerkiksi silloin, kun linkit tai otsikot eivät vastaa sisältöä. Verkkopalvelun teksti voi olla käyttäjän kannalta liian pitkää tai monimutkaista, eikä kannusta lukemaan huolella. Sivusto saattaa myös sisältää liikaa kuvia tai muita elementtejä, jotka häiritsevät keskittymistä. Nämä ovat asioita, joihin sisällöntuottaja voi valinnoillaan vaikuttaa.
-
Tee sisällöstä helppoa käyttää AvaaSulje
Tee helppokäyttöisiä linkkejä, jotka ohjaavat käyttäjää
- Kerro linkissä, mikä sen tarkoitus on. Esimerkki: ”Lue lisää” ei ole hyvä linkkiteksti, mutta ”Lue lisää asumispalveluistamme” on.
- Älä linkitä yksittäisiä sanoja tekstin keskeltä. Niistä on vaikea ymmärtää, mihin ne vievät.
- Kerro käyttäjälle selvästi, jos linkki vie pois sivustolta. Käyttäjä ei ehkä huomaa muuten, että on poistunut palvelusta. Pois vievien linkkien pitää aueta samalla tavalla joko samaan ikkunaan tai uuteen ikkunaan.
- Käytä johdonmukaisesti samanlaisia linkkielementtejä. Näin käyttäjä voi luottaa siihen, että asiat toimivat samalla tavalla.
Pidä kokonaisuus selkeänä
- Älä käytä koko sivunäkymän peittävää tai katkaisevaa elementtiä. Käyttäjä voi luulla, että asia päättyy siihen.
- Pidä näkymä rauhallisena. Vältä sisältöä, joka voi viedä käyttäjän huomion pois sivuston pääasiasta. Esimerkki: Liikkuvat elementit voivat olla näyttäviä, mutta voivat häiritä käyttäjää.
-
Tee sisällöstä helppoa löytää AvaaSulje
Sijoita tieto niin, että se on helppo löytää
- Sijoita tärkeät asiat alkuun. Esimerkki: Linkki ajanvaraukseen on lääkärikeskuksen verkkopalvelussa sivun alussa.
- Sijoita toisiinsa liittyvät asiat lähelle toisiaan. Esimerkki: Ohje sähköpostin muodostamiseen ei saa olla kaukana yksittäisistä yhteystiedoista.
- Älä sijoita verkkopalvelun oikeaan laitaan asioita, joita ei ole muualla sivustolla. Kaikki eivät huomaa oikeassa laidassa olevia asioita.
- Varmista, että etusivulla on helposti havaittavat linkit kaikkiin niihin osioihin, joihin käyttäjän täytyy päästä käsiksi. Kaikki eivät käytä valikkoa.
-
Tee sisällöstä helppoa lukea AvaaSulje
Muotoile teksti helposti luettavaksi
- Kirjoita mahdollisimman lyhyesti.
- Käytä kappalejakoja.
- Käytä kuvaavia väliotsikoita.
- Käytä listoja keventämään tekstiä.
Vältä turhaa tekstin muotoilua
- Rivitä teksti alkamaan sivun vasemmasta laidasta. Keskitettyä tekstiä on vaikea lukea.
- Mieti, onko muotoilusta hyötyä vai haittaa. Esimerkiksi isoilla kirjaimilla ja kursiivilla kirjoitettua sekä alleviivattua tekstiä voi olla vaikea lukea.
-
Tee sisällöstä helppoa ymmärtää AvaaSulje
Kirjoita selkeää ja helposti ymmärrettävää kieltä
- Vältä vaikeita ja monimutkaisia sanoja ja lyhenteitä. Jos joudut käyttämään niitä, selitä ne.
- Vältä kielikuvia ja sanontoja.
- Vältä vieraskielisiä sanoja.
Kirjoita lukijan kannalta olennaisista asioista ja kirjoita hänelle sopivasta näkökulmasta
- Mieti, mikä on käyttäjälle tärkein asia ja kerro se tekstin alussa.
Käytä tekstin lisäksi kuvia ja videoita
- Käytä kuvia ja videoita, jotka kertovat tekstin kanssa samoista asioista.
- Käytä selkeitä ja helposti hahmotettavia kuvia. Esimerkiksi oudot rajaukset ja tarpeettomat yksityiskohdat voivat hämmentää käyttäjää.
- Videoissa tärkeintä on rauhallinen tahti ja se, että yhteen videoon ei ole laitettu liikaa asiaa.
Opas sosiaaliseen mediaan
Sosiaalisessa mediassa pätevät monet samat säännöt kuin verkkosivujen sisällöntuotossa. Ohjeita voi hyödyntää, kun tekee sosiaalisen mediaan julkaisua ja tarinoita.
-
Tee sisällöstä helppo lukea AvaaSulje
Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi.
- Pyri kertomaan olennaiset asiat selkeästi.
- Vieraskieliset sanat, lyhenteet tai meemit eivät ole kaikille ymmärrettäviä.
Kirjoita lyhyitä lauseita ja vältä monimutkaisia sanoja.
- Pilko sisältösi lyhyisiin ja helposti silmäiltäviin kappaleisiin.
- Sosiaalisessa mediassa on helppo jättää lukeminen kesken ja siirtyä seuraavaan julkaisuun, jos sisältö tuntuu vaikealta.
Varmista, että tekstit erottuvat selkeästi ja kontrasti on riittävä.
- Tarinoiden luettavuutta parannat lisäämällä tekstille reunukset tai sijoittamalla tekstin kohtaan, jossa tausta on tasavärinen.
- Esimerkiksi valokuvan päälle sijoitettua tekstiä voi olla vaikea erottaa taustasta.
- Varmista, että tarinoihin lisätyt muut elementit erottuvat selkeästi taustasta, esimerkiksi linkit.
- Suosi päätteettömiä fontteja.
Vältä tarpeetonta koristelua ja korostuskeinoja.
- Liian räikeä tai koristeellinen sisältö voi tehdä asian hahmottamisesta vaikeaa.
- Esimerkiksi tarina voi ehtiä vaihtua jo ennen kuin käyttäjä on hahmottanut sen sisällön.
-
Tee sisällöstä helppoa ymmärtää AvaaSulje
Huolehdi, että kuvat ja tekstit kertovat samasta asiasta.
- Jos kuva ja tekstit kertovat eri asiaa, ei lukija välttämättä ymmärrä kokonaisuutta tai hän saa väärän viestin.
Älä peitä tekstillä tai tarroilla tärkeitä asioita.
- Tärkeän asian, kuten kasvojen peittyminen voi saada käyttäjän hämmentymään, eikä hän välttämättä ymmärrä, mitä julkaisu yrittää sanoa.
Varmista, että tarinan julkaisun ehtii ymmärtämään.
- Kerro rauhallisella tahdilla.
- Pilko sisältö osiin, jonka ehtii lukemaan.
- Monet tarinat ja videot etenevät liian nopeasti, eivätkä käyttäjät välttämättä pysäytä niitä.
-
Tee sisällöstä helppoa löytää AvaaSulje
Kerro kokonaisia asioita.
- Pyri kertomaan asiasi yhdessä julkaisussa tai peräkkäisissä tarinoissa, jotta kokonaisuuden pystyy hahmottamaan.
- Käyttäjät eivät välttämättä näe tai löydä kaikkia julkaisujasi, eivätkä julkaisut näy käyttäjille aikajärjestyksessä.
Huolehdi, ettei tärkeää tietoa ole vain kuvissa.
- Jos käyttäjän on vaikea hahmottaa kuvaa, on tärkeää, että teksti tarjoaa samat asiat.
- Kirjoita olennaiset asiat myös julkaisun tekstiosioon.
Käytä aihetunnisteita kohtuudella ja kirjoita ne allekkain.
- Aihetunnisteet ovat vaikeita lukea ja erottaa toisistaan.
- Kirjoita monisanaisen aihetunnisteen sanat isolla alkukirjaimella, esimerkiksi #KognitiivinenSaavutettavuus.
- Lisää aihetunnisteen julkaisun loppuun.
- Kirjoita jokainen aihetunnus omalle rivilleen.
-
Tee sisällöstä helppoa käyttää AvaaSulje
Sijoita asiat loogiseen järjestykseen.
- Kerro asiat tapahtumajärjestyksessä. Esimerkiksi tarjoa kysymys tai linkki lisätietoihin viimeisenä. Tämä tekee julkaisusta helpommin seurattavan.
Lisää vaihtoehtoiset tekstit ja tekstitä videot.
- Saavutettavuus palvelee kaikkia käyttäjiä.
- Moni katsoo sosiaalisen median sisältöä ilman ääniä, eikä tekstittämättömään videoon haluta pysähtyä.
Kerro, mitä linkeistä tapahtuu.
- Jos julkaisussasi on linkki, kerro mitä tapahtuu, kun sitä painaa tai mihin se käyttäjän ohjaa.
Opas suunnittelijoille ja kehittäjille
Verkkosivun rakenteella on suuri merkitys kognitiivisen saavutettavuuden kannalta. Valikoiden sijainti, toimintojen ohjeistus ja ulkoasu suuntaavat katsetta ja toimintaa eteenpäin. Huonosti havaittavat toiminnot saattavat jäädä kokonaan huomaamatta. Käyttäjät eivät välttämättä osaa päätellä, mitä toimintoa he tarvitsisivat ongelman ratkaisuun, jos sitä ei suoraan tarjota. Yleinen johtopäätös onkin vain todeta, että sivu on huono. Tämän vuoksi on tärkeää, että rakenteessa osataan ottaa huomioon käyttäjien todelliset tarpeet ja tarjota ne selkeästi.
-
Huomioi käyttäjien tarpeet AvaaSulje
Tunnista ketkä käyttävät palvelua ja mihin tarkoitukseen
- Ota käyttäjät mukaan jo suunnitteluvaiheessa.
Ota kognitiivinen saavutettavuus huomioon alusta lähtien
- Kaikki hyötyvät kognitiivisesta saavutettavuudesta.
- Joillekin sen puutteellinen huomioiminen voi olla jopa este palvelun käyttämiselle.
Tee mahdollisimman helppokäyttöinen alusta verkkopalvelun sisällön päivittämiseen
- Huomioi myös sisällöntuottajat muokkaamalla alustasta heille selkeä, ymmärrettävä ja helppo käyttää.
- Voit esimerkiksi nimetä toiminnot yleistajuisesti. Kaikki alan termit eivät ehkä ole sisällöntuottajille tuttuja.
-
Luo verkkopalvelulle selkeät ja ymmärrettävät puitteet AvaaSulje
Pidä käyttöliittymän rakenne selkeänä ja sivupohjat mahdollisimman yhtenäisinä
- Sijoita toiminnot tuttuihin paikkoihin. Esimerkiksi hakutoiminto löytyy yleensä oikeasta yläkulmasta.
- On selkeää, että yhdessä näkymässä ei ole liikaa erilaisia elementtejä.
- Varmista, että käyttäjän on helppo havaita, mikä on näkymän pääasia ja missä järjestyksessä eri asioita on tarkoitus lukea.
- Otsikoi sivunäkymän eri kokonaisuudet, jotta käyttäjä tietää, mitä ne ovat.
- Oikeaan laitaan ei kannata sijoittaa tärkeitä asioita, koska siellä olevat asiat voivat jäädä käyttäjältä huomaamatta.
Varmista, että käyttäjä näkee aina sijaintinsa palvelussa
- Hyödynnä useita eri tapoja, kuten väriä ja alleviivausta valikoissa sekä selkeää murupolkua.
- Anna käyttäjälle helppo tapa palata etusivulle. Valikkoon voi esimerkiksi lisätä kohdan Etusivu. Verkkopalvelun logo ei ole kaikille tuttu keino päästä etusivulle.
Tee käyttöliittymän pysyvistä elementeistä selkeitä ja ymmärrettäviä
- Käytä verkkopalvelussa yleisesti käytettyjä ja tuttuja kuvakkeita. Lisää niihin teksti, joka kertoo niiden merkityksen.
- Pidä erilaisten elementtien valikoima hallittuna. Käyttäjälle on helpompaa, jos palvelussa ei ole useita toisiaan muistuttavia elementtejä, jotka toimivat eri tavoin.
- Varmista, että kaikki ilmoitukset ja toiminnot ovat samalla kielellä kuin muu verkkopalvelu.
- Varmista, että kaikki toiminnot antavat käyttäjälle selkeän vasteen.
Tarjoa käyttäjälle monta erilaista tapaa löytää hänen etsimänsä tieto
- Luo selkeä navigaatio.
- Tee käyttäjää tukeva hakutoiminto, joka ymmärtää kirjoitusvirheitä, tarjoaa hakuehdotuksia ja selkeitä hakutuloksia.
- Mahdollista ankkurilinkit sivun alussa.
- Koosta etusivulle hyödyllisiä jatkopolkuja tärkeisiin asioihin.
- Tee yhteydenotto, tuen saanti ja palautteen anto helpoksi.
-
Tarjoa sisällöntuottajalle mahdollisuus selkeän sisällön tuottamiseen AvaaSulje
Mahdollista selkeä ja helposti luettava teksti
- Tasaa teksti vasemmalta, vältä keskitettyä tekstiä.
- Pidä rivin pituus sopivana. Liian lyhyttä ja liian pitkää riviä on vaikeaa lukea.
- Käytä riittävän isoa fonttia.
- Käytä helppolukuista fonttia. Päätteetön fontti on selkeämpi kuin päätteellinen.
- Suuraakkosten käyttöä esimerkiksi otsikoissa kannattaa välttää. Niiden lukeminen voi olla vaikeaa.
Tee linkeistä selkeitä ja ymmärrettäviä
- Tee linkeistä sellaisia, että ne erottuvat selvästi muusta sisällöstä. Tekstilinkeissä tekstin väri ja alleviivaus on tuttu tapa. Älä käytä alleviivausta muualla verkkopalvelussa.
- Tee johdonmukaisesti samalla tavalla toimivia linkkielementtejä.
Tarjoa työkaluja sisällön jäsentelyyn
- Esimerkiksi haitarielementti tekee sisällöstä silmäiltävää.
- Lisää haitarin oikeaan laitaan kuvallisen vihjeen lisäksi tekstiselitteet Avaa ja Sulje ohjaamaan käyttäjää.
-
Testaa monenlaisten käyttäjien kanssa AvaaSulje
- Muista testata verkkopalvelua ihmisten kanssa, jotka erityisesti hyötyvät kognitiivisesta saavutettavuudesta.
- Huomioi testauksessa käyttäjän tarpeet. Esimerkiksi tarjoa tehtävä sekä suullisesti että kirjallisesti, jotta testaajan on helppo muistaa tehtävä ja siihen liittyvät taustatiedot.
- Lisätietoa tuetun käyttäjätestauksen järjestämisestä saat www.selkeästimeille.fi-sivustolta.