Selkeästi meille -hankkeen vaikuttajaryhmä iski Digi- ja väestötietoviraston sivulle joulukuussa 2022. Osa vaikuttajaryhmän osallistujista on kehittänyt Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijoiden kanssa digitaalista henkilöllisyystodistusta vuoden 2022 aikana. Osallistujat ovat olleet mukana myös Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuuden iskuryhmässä. Paikalla oli kolme innokasta vaikuttajaa. Ryhmä tutki Digi- ja väestötietoviraston sivuja tietokoneella ja älypuhelimilla. Tässä jutussa kerrotaan, mitä huomioita vaikuttajaryhmä teki Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
Nimenmuutososio oli epäselvä
Vaikuttajaryhmän osallistujat tutkivat aluksi, mitä kaikkia palveluita verkossa on, joita lähes jokainen ihminen tarvitsee ja joiden käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen. Ryhmä havaitsi, että vahvaa tunnistautumista tarvitaan esimerkiksi Kelan, Maisan, Poliisin, OmaKantaan, Digi- ja väestötietovirasto, Suomi.fi-palvelu, Verohallinnon, OmaPostissa. Vaikuttajaryhmä päätyi tutkimaan tarkemmin Digi- ja väestötietoviraston nimenmuutossivustoa (www.nimenmuutos.maistraatti.fi).
Digi- ja väestötietoviraston nimenmuutossivustolla kerrotaan, että etunimen voi vaihtaa 55 eurolla. Sukunimen voi vaihtaa toiseksi maksamalla joko 55 tai 110 euroa. Sivuilla ei lue, milloin sukunimen vaihto maksaa vähemmän ja milloin enemmän. Ryhmä havaitsi pienen info-laatikon, jota klikkaamalla sai asiasta lisää tietoa. Info-laatikossa oleva teksti ei kuitenkaan auttanut ryhmäläisiä ymmärtämään asiaa. Ryhmä myös toivoi, että infolaatikossa on tekstikehote: Lue lisää. Hämmennyksen jälkeen ryhmä lausui melkein yhteen ääneen: ”Pitäisikö antaa tästä palautetta?” ja ryhmä päätti antaa palautetta.
Helppo pääsy etusivulle
Usein organisaatioiden logo vie etusivulle, mutta kaikki eivät sitä tiedä, jollei siinä ole tekstikehotetta. Ryhmä toivoikin yleisesti, että Digi- ja väestötietoviraston sivustolla olisi painike, miten voi palata takaisin etusivulle. Digi- ja väestötietoviraston sivustolla logo toimii etusivupainikkeena ja ryhmä toivoi, että logossa voisi lukea Etusivu-teksti. Se helpottaisi ryhmän osallistujia pääsemään takaisin etusivulle.
Palaute otettiin kiitollisena vastaan ja muutoksia on tulossa
Digi- ja väestötietovirasto oli kiitollinen hyvistä ehdotuksista ja aikoo selkeyttää hinnastoaan. Varsinaiseen selkokielisyyteen Digi- ja väestötietovirasto ei todennäköisesti palveluiden teksteissä pääse, mutta aikoo tehdä parhaansa, että teksti olisi mahdollisimman ymmärrettävää. He aikovat pyytää tarvittaessa apua kielenhuoltajalta. Digi- ja väestötietovirasto aikoo ottaa myös muut ryhmän ehdotukset harkintaan.