Siirry suoraan sisältöön

R-kioskin pikakassan testaus

  • Iskuryhmät
  • Julkaistu: 23.11.2023
Yksi henkilö etualalla kirjoittaa muistiinpanoja. Taustalla henkilö R-kioskin pikakassan edessä.

Selkeästi meille -hanke ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry kokosivat yhdessä testausryhmän. Ryhmä testasi R-kioskin itsepalvelukassaa, jota kutsutaan pikakassaksi. Yhtä lukuun ottamatta kaikki testaajat käyttivät pikakassaa testauksessa ensimmäistä kertaa.

Testaus tapahtui R-kioskin pääkonttorilla ja sen järjesti R-kioskin pikakassan kehittämisessä mukana ollut myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen. Hänen kanssaan testausta oli seuraamassa myymälälaite- ja testauspäällikkö Marko Mankki. He halusivat seurata testausta ja kuulla testaajien mielipiteitä siitä, onko pikakassaa helppo käyttää vai ei, ja mitkä asiat voisivat tehdä siitä helpomman.

Testaus tuo esille ihmisten erilaiset tarpeet

R-kioskin pikakassat on tarkoitettu kaikkien ihmisten käyttöön helpottamaan ihmisten asiointia R-kioskeilla. Jotta pikakassat olisivat mahdollisimman vaivattomia ja helposti käytettäviä, on tärkeää kerätä kokemuksia erilaisilta käyttäjiltä. Näin voidaan myös madaltaa kynnystä niiden käyttämiseen.

”Asiakas on meille tärkeä ja haluamme, että meillä asiointi on helppoa ja mukavaa. Haluamme, että tämä toteutuu myös digitaalisissa ratkaisuissa ja siksi tämän tapainen käyttäjälähtöinen testaus on meille luonteva tapa kerätä asiakkaan käyttökokemuksia,” Lankinen kertoo.

Mitä pikakassan testauksessa tapahtui

Testaajat ostivat suklaata, pullaa ja kahvia ja maksoivat ostoksensa pikakassalla. Maksukorttina toimi R-kioskin testaukseen tarkoitettu maksukortti. Lankinen ja Mankki seurasivat ostotapahtumaa vierestä ja kysyivät mielipiteitä esimerkiksi siitä, onko tekstit selkeitä ja riittävän isolla.

Miten testaus sujui?

Kaikki testaajat saivat ostokset tehtyä ja he kokivat ostosten maksamisen pikakassalla helpoksi. Testaustilanteessa nousi kuitenkin esille myös haasteita. Erityisen mielenkiintoista oli, miten erilaisilla ryhmillä korostuvat erilaiset haasteet pikakassan käytössä.

”Saimme testiryhmältä paljon hyviä kommentteja ja kehitysideoita. Osa näistä asioista oli yllättäviä ja osaan asioista saimme vahvistusta siihen, että nämä toiminnallisuudet toimivat pikakassoillamme hyvin ja tiettyjä toiminnallisuuksia tulee vielä kehittää. Testiryhmä oli erittäin avoin antamaan palautetta ja pystyimme testauksen aikana kysymään tarkentavia kysymyksiä,” Lankinen kuvailee testausta.

Testaukseen osallistuminen tärkeää

Testaajat kokivat testaukseen osallistuminen tärkeäksi. ”Digikuilu on huolestuttava asia. Tuttavapiirissä on monia ihmisiä, jotka ovat syrjäytymisvaarassa,” kertoo testaajana toiminut Sirpa. Testaukseen osallistuminen antoi myös testaajille rohkeutta käyttää pikakassaa oikeassa ostotilanteessa.

Ryhmä ihmisiä seisoo ja osa istuu R-kioskin valomainoksen edessä näyttää peukkua ylöspäin.

R-kioskille myönnettiin Selkeästi meille -tunnus

Testauksen lopuksi kysyimme testaajilta, myönnetäänkö R-kioskille Selkeästi meille -tunnus. Jokainen oli sitä mieltä, että se myönnetään. Tunnus viestii siitä, että organisaatio haluaa edistää helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä.

Lankinen ehdottomasti suosittelee testauksia muille yrityksille. ”Voin suositella lämpimästi tätä myös muille yritykselle, jotka tuottavat digitaalisia palveluja asiakkailleen. Tästä hyötynä on, että se tuo esiin mitä vaatii, että palvelu on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä. Nämä ominaisuudet ovat kuitenkin aina kaikille asiakkaille tärkeitä.”

Lue lisää Selkeästi meille -tunnuksesta tästä linkistä.

Lue myös nämä

Takaisin ylös