Ohjeita selkeään tekstiin
Tältä sivulta löydät ohjeita siihen, miten kirjoitat selkeää ja ymmärrettävää tekstiä verkkopalveluusi. Mukana on myös pieniä tehtäviä, joiden avulla voit testauttaa kirjoittamaasi tekstiä.
Sisältö
Ennen kuin aloitat
Ennen kuin aloitat tähän osioon tutustumisen, mieti, ketkä ovat sinun verkkopalvelusi käyttäjiä. Tällä sivulla olevissa ohjeissa ja tehtävissä puhutaan oletuslukijasta. Keitä ovat oletuslukijat eli peruskäyttäjät, jolle sinä viestit, kun tuotat sisältöä verkkopalveluusi? Kenelle verkkopalvelusi on ensisijaisesti tarkoitettu? Teksti verkkopalvelussa kirjoitetaan ensisijaisesti heille.
Omalle tekstille sokeutuu helposti. Paras tapa saada palautetta tekstistä on pyytää joku muu lukemaan sitä. Tätä varten löydät kunkin tekstisisältöön liittyvän osion lopusta lyhyitä tehtäviä, joiden avulla joku muu voi arvioida tekstin silmäiltävyyttä, luettavuutta ja ymmärrettävyyttä.
1. Ohjeita tekstiin kokonaisuutena
-
1.1 Lukijan näkökulma ja tiedon määrä AvaaSulje
- Kirjoita teksti lukijan, älä organisaation näkökulmasta. Huomioi tekstissä se, mikä on oletuslukijan kysymys, kun hän tulee sivustolle.
- Mieti ovatko sivuston käyttäjät ammattilaisia vai tavallisia kansalaisia.
- Kirjoita sopiva määrä tietoa. Huomioi tekstissä se, mitä oletuslukija tietää ennestään ja mitä tietoa hän erityisesti tarvitsee.
-
1.2 Esitystapa ja esitysjärjestys AvaaSulje
Kirjoita tärkeimmät asiat heti tekstin alkuun. Mikä on tärkein asia, mistä lukijasi tarvitsee tietoa? Yleensä teksti kirjoitetaan tärkeimmästä vähemmän tärkeään. Lukijaa auttaa tiivistelmäkappale eli ingressi, jonka voit lisätä sivun alkuun.
Jos puhutaan asiasta, joka voidaan hahmottaa kronologisesti eli aikajärjestyksessä, esitä se kronologisesti. Kerro asioista mahdollisuuksien mukaan konkreettisten toimijoiden kautta. Jos asia on abstrakti, anna tekstissä konkreettisia esimerkkejä.
Esimerkki miten esität asian konkreettisten toimijoiden kautta
Vältä kirjoittamasta näin: Pumppu ry:n talvitapaamisessa keskusteltiin budjetista.
Kirjoita näin: Pumppu ry:n jäsenet ja hallitus keskustelivat talvitapaamisessa budjetista.
-
1.3 Otsikointi AvaaSulje
- Käytä tekstissä väliotsikkoja. Pitkät tekstipätkät ilman väliotsikoita eivät houkuta lukemaan tekstiä.
- Käytä kuvaavia otsikoita, joiden perusteella pystyy päättelemään, mistä alla oleva teksti kertoo. Tämä on erityisen tärkeää, jos tekstiä on paljon.
- Parhaimmassa tapauksessa lukija saa tekstistä pääasiat, kun hän lukee pelkät väliotsikot.
-
1.4 Tekstin muotoilu AvaaSulje
- Kirjoita väljästi: käytä lyhyitä kappaleita ja kuvaavia väliotsikoita. Kirjoita pitkät luetelmat allekkain. Käytä luettelomerkkejä.
- Vältä keskittämästä tekstiä. Silmän on helpompi lukea tekstiä, joka alkaa sivun vasemmasta reunasta.
- Vältä tasaamasta tekstiä. Tekstirivit saavat olla loppupäästä eri pituisia. Tekstin tasaaminen tekee siitä vaikeamman lukea.
- Vältä turhia korostuskeinoja. Esimerkiksi ISOILLA KIRJAIMILLA ja kursiivilla kirjoitettua tekstiä voi olla vaikea lukea. Myös turha alleviivaus voi häiritä muun muassa sen vuoksi, että alleviivaus voidaan tulkita linkiksi. Jos tarvitset korostuskeinoa, käytä tummennusta.
-
1.5 Tehtäviä: tekstiin liittyviä kysymyksiä AvaaSulje
Omalle tekstille sokeutuu helposti. Pyydä toista ihmistä tutustumaan verkkopalveluusi ja lukemaan etusivulla ja hänen mielestään oleellisimmilla sivuilla olevia tekstejä. Pyydä häntä sen jälkeen vastaamaan alla oleviin kysymyksiin. Voit keksiä myös omia kysymyksiä.
1. Lukijan näkökulma ja tiedon määrä
- Mitä tietoa etsit, kun tulet tälle sivulle?
- Vastaako teksti tähän kysymykseen?
- Kerrotaanko tekstissä, miten asia liittyy sinuun?
- Onko tekstissä sopiva määrä tietoa?
- Jäikö joku asia epäselväksi?
- Olisiko jostakin asiasta pitänyt olla enemmän tai vähemmän tietoa?
2. Esitystapa ja esitysjärjestys
- Kerrotaanko asiat loogisessa järjestyksessä?
- Oliko teksti helppo ymmärtää?
- Oliko tekstissä virheitä? Mitä?
3. Otsikointi
- Lue otsikko ja mieti, mistä teksti kertoo. Lue teksti. Kertoiko otsikko siitä asiasta? Jos ei, mikä olisi parempi otsikko?
- Onko tekstissä käytetty mielestäsi tarpeeksi alaotsikoita?
2. Ohjeita sanastoon
-
2.1 Keskeisten käsitteiden selittäminen AvaaSulje
- Jos tekstin keskeisimmät käsitteet eivät ole oletuslukijalle tuttuja, selitä ne välittömässä asiayhteydessä ja mahdollisuuksien mukaan lukijan näkökulmasta. Me Selkeästi meille -hankkeessa esimerkiksi aina selitämme sanan kognitiivinen saavutettavuus: kognitiivisesti saavutettava eli helppokäyttöinen ja ymmärrettävä verkkopalvelu.
- Vältä tekstissä ammattikäsitteitä silloin, kun ne eivät ole lukijan kannalta tarpeellisia. Selitä ne, jos niitä on pakko käyttää.
- Huolehdi, että tekstissä keskenään samantapaiset käsitteet eroavat selkeästi toisistaan.
-
2.2 Muun sanaston ymmärrettävyys AvaaSulje
- Käytä tekstissä mahdollisuuksien mukaan sellaisia sanoja, jotka ovat oletuslukijalle helposti ymmärrettäviä ja tuttuja esimerkiksi arkipuheesta.
- Vältä tekstissä pitkiä yhdyssanoja silloin, kun asia on helposti ilmaistavissa lyhyemmillä sanoilla.
- Vältä käyttämästä tekstissä peräkkäin samantapaisia sanoja, jotka voivat mennä helposti sekaisin. Jos niitä on, esitä ne niin, että lukijan on helppo hahmottaa niiden välinen ero.
- Vältä vieraskielisiä sanoja. Selitä, mitä ne tarkoittavat, jos sinun on niitä pakko käyttää. Nimet ovat poikkeus.
- Vältä tekstissä lyhenteitä (esimerkiksi ml. tai ks.) silloin, kun ne voi kirjoittaa auki.
-
2.3 Tehtäviä: sanastoon liittyviä kysymyksiä AvaaSulje
Valitse verkkopalvelustasi sivuja, jotka ovat mielestäsi käyttäjälle kaikkein tärkeimpiä. Anna toisen ihmisen lukea tekstit ja vastata kysymyksiin. Mieti ennen tätä, onko tekstissä käsitteitä, jotka voivat olla lukijalle vaikeita. Tee niistä tehtävä alla olevan esimerkin mukaan.
1. Keskeisten käsitteiden selittäminen
- Mitä käsitteet x ja y tarkoittavat?
- Onko tekstissä samantapaisia käsitteitä: mitä eroa niillä on?
- Miten käsitteet liittyvät lukijaan (ja/tai tekstin aiheeseen)?
- Onko käsitteitä selitetty riittävästi? Puuttuuko selityksestä jotain tietoa? Onko selityksessä turhaa tietoa?
2. Muun sanaston ymmärrettävyys
- Ovatko tekstin sanat helppoja vai vaikeita?
- Löytyykö tekstistä vaikeita sanoja, joiden merkitys jää epäselväksi?
- Onko tekstissä liian pitkiä sanoja?
3. Lyhenteet
- Oliko tekstissä vaikeita lyhenteitä?
- Mitä lyhenteet tarkoittavat?
3. Ohjeita tekstin rakenteeseen
-
3.1 Määrittelyketjut ja substantiivityyli AvaaSulje
Vältä kirjoittamasta pitkiä määriteketjuja. Määriteketju muodostuu, kun pääsanan eteen laitetaan monta määrittelevää sanaa. Ne vaikeuttavat asian ymmärtämistä, koska sanat erottavat pääasiat toisistaan.
Voit katsoa esimerkkejä määriteketjuista ja miten ne kannattaa korvata Kotuksen verkkosivuilta tästä linkistä(Linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Vältä kirjoittamasta tekstistä substantiivityylistä. Muuta substantiivi verbiksi.
Esimerkki substantiivityylistä ja miten voit korvata sen verbillä
suorittaa valvontaa — valvoa
sekaannus — sekaantua
havaitseminen — havaita
mahdollistaja — mahdollistaa
-
3.2 Aktiivimuoto AvaaSulje
Suosi aktiivimuotoisia verbejä ja vältä passiivia. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun annat toimintaohjeita. Näin lukijalle on selvää, kuka suorittaa verbin kuvaaman tekemisen.
Vältä lauseenvastikkeita silloin, kun voit ilmaista asian luontevasti sivulauseella. Lauseenvastike tarkoittaa ilmaisua, jolla korvataan vastaava sivulause.
Esimerkki lauseenvastikkeesta ja miten voit korvata sen sivulauseella
Vältä kirjoittamasta näin: Pumppu ry:n jäsenet voivat auttaa lahjoittaessaan vaatteita ja leluja Ukrainan lapsille.
Kirjoita näin: Pumppu ry:n jäsenet auttavat, kun he lahjoittavat vaatteita ja leluja Ukrainan lapsille.
-
3.3 Tekstin pituus ja kiilalauseet AvaaSulje
Vältä tarpeettoman pitkiä lauseita tai virkkeitä. Virke on tekstipätkä, joka alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy joko pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin. Virke muodostuu lauseista, jotka voivat olla sivulauseita tai päälauseita.
Virkkeet muodostavat kappaleita. Kun kirjoitat tekstiä verkkopalveluun, huomioi, että yhä useammin tekstiä luetaan pieneltä mobiililaitteen näytöltä. Kappale, joka ei mahdu yhdelle sivunäkymälle on ehdottomasti liian pitkä.
Pyri olemaan ytimekäs ja korvaa pitkä ilmaisu lyhyellä, aina kun se on mahdollista.
Kun olet kirjoittanut tekstin, lue se ääneen. Se on hyvä keino testata tekstin sujuvuutta ja ymmärrettävyyttä. Jos pystyt lukemaan virkkeen yhteen hengenvetoon, sitä voi pitää sopivan pituisena.
Kiilalauseet
Vältä tekstissä kiilalauseita silloin, kun asia on helppo ilmaista toisin. Kiilalause on sivulause, joka sijaitsee päälauseen keskellä. Usein ne erottavat pääasian esittävät sanat toisistaan häiritsevällä tavalla. Näin ne hidastavat ja hankaloittavat ymmärtämistä.
Esimerkki kiilalauseesta ja miten voit korvata sen
Vältä kirjoittamasta näin: Pumppu ry:n toimintaan osallistuvia perheitä, jotka asuvat eri puolilla pääkaupunkiseutua ja Pirkanmaata, on useita kymmeniä.
Kirjoita näin: Pumppu ry:n toimintaan osallistuu useita kymmeniä perheitä. Perheet asuvat eri puolilla pääkaupunkiseutua ja Pirkanmaata.
-
3.4 Yksiselitteinen teksti ja kielikuvat AvaaSulje
Kirjoita lauseita ja virkkeitä, jotka voi tulkita vain yhdellä tavalla.
Vältä kielikuvia. Kielikuvat ovat vertauksellisia ilmaisuja. Joissain yhteydessä ne saattavat elävöittää tekstiä, mutta ne voivat hankaloittaa ymmärtämistä. Erityisesti asiatekstissä kielikuvat voivat olla haitaksi.
-
3.2 Tehtäviä: tekstin rakenteeseen liittyviä kysymyksiä AvaaSulje
Kysymyksiä tekstistä
- Onko tekstissä lauseita, joita on vaikea ymmärtää?
- Onko tekstissä lauseita, joissa on virhe?
- Onko tekstissä lauseita, jotka voisi ymmärtää monella tavalla?
- Onko tekstissä lause, jonka joku voisi tulkita väärin?
- Onko tekstissä lauseita, jotka ovat liian pitkiä?
- Onko tekstissä joku lause, jota haluaisit muuttaa? Miten?
Valitse tekstistä lauseita ja pyydä testaajaa lukemaan ne ja vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä mieltä olet tämän virkkeen pituudesta?
- Onko tässä virkkeessä asiat kerrottu järkevässä järjestyksessä?
- Kuka tekee asian X?
4. Selkokieli
-
4.1 Selkokielen periaatteita AvaaSulje
Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomen kieltä. Siinä käytetään yleiskieltä helpompia sanoja ja yksinkertaisempia kielen rakenteita. Selkokieli auttaa niitä ihmisiä, joiden on vaikea lukea tai ymmärtää yleiskieltä.
Selkokielen periaatteita
- Suosi aktiivia ja vältä passiivia.
- Kirjoita lyhyitä lauseita ja virkkeitä.
- Kerro vain yksi tärkeä asia yhdessä lauseessa.
- Käytä tuttuja ja yleisesti käytössä olevia sanoja.
- Suosi lyhyitä sanoja.
- Vältä vaikeita sanoja ja käsitteitä ja lyhenteitä. Jos niitä on pakko käyttää, selitä ne.
Lisätietoa selkokielestä ja selkokielen ohjeita voit lukea Selkokeskuksen verkkosivuilta (Linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Selkokielen verkkokurssi
Selkokeskuksen Kirjoita selkokieltä -kurssilla voit opetella selkokielen kirjoittamista. Kurssi sopii erityisesti aloittelevalle selkokielen kirjoittajalle. Kurssilla keskitytään informatiiviseen tekstiin eli teksteihin, joita julkaistaan esimerkiksi verkossa, esitteissä ja oppaissa.
Lue lisää verkkokurssista Selkokeskuksen verkkosivuilta (Linkki aukeaa uuteen välilehteen).
eOppiva-sivustolla on Selkokieli tutuksi -koulutus. Koulutus tarjoaa muun muassa perustietoa selkokielestä ja sen periaatteista. Lisäksi koulutuksessa on mukana pieniä harjoituksia ja tehtävä.
Pääset eOppivan Selkokieli tutuksi koulutukseen tästä linkistä (Linkki aukeaa uuteen välilehteen).
-
4.2 Selkokieli verkkosivuilla AvaaSulje
- Jos verkkopalvelussa on erikseen selkokielinen osio, sijoita etusivulle selkeä linkki, josta selkosivuille pääsee. Selkokieliset sivut eivät auta käyttäjää, jos niitä ei löydä tai käyttäjä ei tiedä, että sellaiset on olemassa.
- Pidä selkokielisen osion tiedot ajan tasalla ja huolehdi, että siellä on kaikki käyttäjää hyödyttävä tieto.
- Huolehdi, että selkokielinen osio hyödyttää käyttäjää. Se tarkoittaa sitä, että selkokielisellä sivulla on samoja sisältöjä, jotka ovat oleellisia yleiskielisillä sivuilla.
Jos selkokielisellä sivulla on linkki yleiskieliselle sivulla, kerro siitä käyttäjälle.
Esimerkki kokonaan selkokielisestä sivustosta
On myös mahdollista tehdä koko sivusto selkokieliseksi. Selkokielisen sivuston rakenne on mahdollisimman selkeä ja sellainen, että käyttäjän huomio kiinnittyy siinä olennaisiin asioihin. Valikkorakenne on selkeä ja helppokäyttöinen, eikä erilaisia valikkorakenteita ole liikaa.
Voit tutustua kokonaan selkokieliseen verkkopalveluun Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän Satasairaalan verkkosivuilla tästä linkistä (Linkki aukeaa uuteen välilehteen).