Siirry suoraan sisältöön

Vaikuta

Tästä osiosta löydät tietoa vaikuttamisesta ja miksi se on tärkeää, jotta sähköisistä palveluista saadaan parempia kaikille. Osiossa on myös ohjeita oman saavutettavuuden iskuryhmän järjestämiseen.

Sarjakuva, jossa kolme ihmistä tutkii tietokonetta, jonka ruudulla on epäselviä kuvioita. Seuraavassa ruudussa ihminen kuuluttaa megafonilla isolle ryhmälle ihmisiä. Viimeisessä kuvassa kolme ihmistä juhlii. Pöydällä on tietokone, jonka ruudulla lukee selkeä

Ovatko sähköiset palvelut sinusta vaikeita käyttää? Oletko kohdannut ihmisiä, jotka kokevat sähköiset palvelut liian vaikeiksi ja haluat auttaa? Vika ei ole käyttäjissä, vaan palveluiden ymmärrettävyydessä!

Vaadi parempaa 

Moni käyttäjä kokee sähköiset palvelut liian vaikeiksi käyttää ja ymmärtää, jolloin niiden käyttäminen voi olla mahdotonta. Vika ei ole käyttäjässä, vaan sähköisiä palveluja pitää kehittää helppokäyttöisimmiksi. Palveluiden suunnittelijat eivät välttämättä osaa huomioida erilaisten ihmisten tarpeita riittävän hyvin, elleivät käyttäjät kerro kohtaamistaan haasteista. Antamalla palautetta ja vaatimalla parempaa voidaan muuttaa sähköiset palvelut helppokäyttöisemmiksi meille kaikille. 

Lue, miten voit antaa palautetta ja vaikuttaa.

Järjestä saavutettavuuden iskuryhmä

Palautetta ei tarvitse antaa yksin. Kokoa saavutettavuuden iskuryhmä ja tutkikaa yhdessä jotain teille tärkeää verkkopalvelua. Ryhmässä haasteiden kertominen ja palautteen antaminen on helpompaa.

Lue, miten voit järjestää oman iskuryhmän.

Saavutettavuuden iskuryhmiä on jo järjestetty ympäri Suomen ja yhdessä on vaikutettu moniin verkkopalveluihin. Ryhmät ovat saaneet positiivisen vastaanoton ja digipalveluiden tekijät ovat olleet kiitollisia palautteesta. 

Lue iskuryhmien tekemistä iskuista.

Jotkut digitaalisessa maailmassa käytettävistä sanoista voivat olla vaikeita. Selkosanasto netinkäytöstä -osio auttaa ymmärtämään sähköisten palveluiden kieltä. 

Tutustu selkosanastoon netinkäytöstä.

Jaa tietoa

Helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä voi edistää myös jakamalla tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta. Tiedon jakaminen auttaa verkkopalveluiden tekijöitä huomaamaan helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden merkityksen. 

Kysy lisää aiheesta

Lue lisää vaikuttamisesta

Takaisin ylös