Ovatko sähköiset palvelut sinusta vaikeita käyttää? Oletko kohdannut ihmisiä, jotka kokevat sähköiset palvelut liian vaikeiksi ja haluat auttaa? Vika ei ole käyttäjissä, vaan palveluiden ymmärrettävyydessä!
Vaadi parempaa
Moni käyttäjä kokee sähköiset palvelut liian vaikeiksi käyttää ja ymmärtää, jolloin niiden käyttäminen voi olla mahdotonta. Vika ei ole käyttäjässä, vaan sähköisiä palveluja pitää kehittää helppokäyttöisimmiksi. Palveluiden suunnittelijat eivät välttämättä osaa huomioida erilaisten ihmisten tarpeita riittävän hyvin, elleivät käyttäjät kerro kohtaamistaan haasteista. Antamalla palautetta ja vaatimalla parempaa voidaan muuttaa sähköiset palvelut helppokäyttöisemmiksi meille kaikille.
Lue, miten voit antaa palautetta ja vaikuttaa.
Järjestä saavutettavuuden iskuryhmä
Palautetta ei tarvitse antaa yksin. Kokoa saavutettavuuden iskuryhmä ja tutkikaa yhdessä jotain teille tärkeää verkkopalvelua. Ryhmässä haasteiden kertominen ja palautteen antaminen on helpompaa.
Lue, miten voit järjestää oman iskuryhmän.
Saavutettavuuden iskuryhmiä on jo järjestetty ympäri Suomen ja yhdessä on vaikutettu moniin verkkopalveluihin. Ryhmät ovat saaneet positiivisen vastaanoton ja digipalveluiden tekijät ovat olleet kiitollisia palautteesta.
Lue iskuryhmien tekemistä iskuista.
Jotkut digitaalisessa maailmassa käytettävistä sanoista voivat olla vaikeita. Selkosanasto netinkäytöstä -osio auttaa ymmärtämään sähköisten palveluiden kieltä.
Tutustu selkosanastoon netinkäytöstä.
Jaa tietoa
Helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä voi edistää myös jakamalla tietoa kognitiivisesta saavutettavuudesta. Tiedon jakaminen auttaa verkkopalveluiden tekijöitä huomaamaan helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden merkityksen.